Gratis bezorging

Snelle verzending

Originele producten

Meer dan 700.000 klanten

Winkelmand

Uw winkelmandje is leeg

De belangrijkste diagnose-instrumenten in een auto-werkplaats

Datum update: 08-09-2022

Elke autowerkplaats moet beschikken over diagnose-instrumenten voor het opsporen van specifieke storingen. Welk gereedschap moet elke monteur in zijn werkplaats hebben? Hier volgt een overzicht van de belangrijkste.

Wat doet autodiagnostiek?

De belangrijkste taak van de voertuigdiagnosticus is de algemene diagnose van de technische staat van het voertuig en het opsporen van storingen. Dit gebeurt zonder demontage of slechts met gedeeltelijke demontage van de voertuigonderdelen. Dit is mogelijk door het gebruik van gespecialiseerde technische en meetinstrumenten.

 

De voertuigdiagnoseur controleert de algemene toestand van het voertuig in fasen tijdens de technische inspectie, op basis van een onderzoek van: de motor, de aandrijving, het remsysteem, het loopwerk en de carrosserie. Elk defect aan de auto of elke storing die onze bezorgdheid wekt, moet ook worden gediagnosticeerd.

 

De meest voorkomende oorzaken van storingen hebben te maken met het elektrische systeem, de remmen, de motor en het brandstofsysteem. Vandaag bespreken we de meest voorkomende diagnose-instrumenten die in garages worden gebruikt, en waarvan er vele ook nuttig zullen zijn in de garage thuis.

Foutendiagnose elektrisch systeem:

Spanningstester - hiermee kunt u de spanning in de draden controleren.

 

Spanningsmeter - hiermee kunt u de specifieke spanning in de draden meten. Met behulp daarvan kunt u bijvoorbeeld de toestand van de dynamo en zijn laadspanning controleren en het laadniveau van de accu meten.

 

Accutester - hiermee kunt u de staat van slijtage van de accu controleren, bepalen of de accu aan vervanging toe is en wat de bruikbaarheid ervan is.

 

OBD/EOBD-diagnosetester - wordt met een kabel rechtstreeks op de installatie van de auto aangesloten. Het wordt gebruikt voor diagnose en controle van de boordcomputers van de auto.

 

Diagnose remsysteem defect:

Remvloeistof tester - gebruik deze om de kwaliteit van de remvloeistof te controleren. Modellen met een indicator in de vorm van een LED-lampje geven aan de hand van de kleur aan in welke toestand de vloeistof zich bevindt. Sommige modellen werken volgens een ander principe - zij meten het kookpunt van de vloeistof, aangezien een afname van de kwaliteit gepaard gaat met een afname van het kookpunt van de vloeistof.

Druktester voor het remsysteem - Door met de druktester te meten kunnen storingen in het remsysteem worden gediagnosticeerd of kan een ernstigere storing worden voorkomen. Hij meet de druk in hydraulische remsystemen.

 

Uitloopmeets voor remschijven - de uitloop van de remschijven wordt gemeten met een meetklok met een magnetische voet. Indien zij krom zijn, d.w.z. niet binnen de standaard 0,15 tot 0,06 mm, moeten zij worden vervangen, nadat eerst is nagegaan of de schijfuitloop niet door de naafverdraaiing wordt veroorzaakt.

 

Foutendiagnose brandstofsysteem:

Brandstofinjectiedrukmeter - wordt gebruikt om de motorinjectiedruk te controleren.

 

Common Rail systeem diagnostische set - gebruikt om de levering van dieselmotoren, aangedreven door diesel te diagnosticeren. De diagnose van dit systeem bestaat uit het controleren van het lage- en hogedrukcircuit, de druk van het brandstoffilter, de injectordruk en de hogedrukzijde. In onze winkel vindt u kits waarmee u common rail injectoren van merken als Bosch, Delphi, Siemens en Denso kunt controleren.

 

Injectiesysteem testset - ontworpen om de injectiesystemen in motoren te controleren. De meeste van de beschikbare sets meten ook de pompdruk en de drukretourmeting.

 

Diagnose motorstoring:

Motorcompressiemeter - met behulp van deze meter kan de toestand van motoronderdelen worden gecontroleerd, b.v. de koppakking van de ringen, de klepvlakken, hun zittingen, het cilindervlak of de zuigers. Met de meter kunt u de technische toestand beoordelen zonder de hele motor te hoeven demonteren.

 

Oliedruktester - ontworpen voor het meten van de oliedruk in diesel- en benzinemotoren.

 

Distributieriemtester - maakt een zeer snelle controle mogelijk van de spanning van distributieriemen van verschillende breedtes en hoogtes. De riem moet regelmatig worden vervangen, afhankelijk van het aantal afgelegde kilometers of om de paar jaar, maar in een auto met een onbekende geschiedenis kan de toestand ervan met dit instrument worden gecontroleerd.

Andere nuttige diagnostische instrumenten:

Radiateurdiagnoseset - maakt het mogelijk om lekken en minilekken in het koelsysteem te diagnosticeren zonder veel onderdelen te moeten verwijderen. Als de motor oververhit raakt, wordt eerst de radiateur in de auto gecontroleerd.

 

Spelingcontrole op ophanging - hiermee kunt u de slijtage controleren van stabilisator- en metaal-rubber ophangingsbussen, lagers, stuurkolom, trekstangen, kogelgewrichten in lichte bedrijfsvoertuigen en personenauto's. Speling moet worden weggewerkt om verder te kunnen gaan met de tests van de toestand van de ophanging, zoals de schokdempers.

 

De compilatie bevat veel diagnostische instrumenten in kit-vorm, en niet voor niets. Het is een zeer goede manier om met één aankoop meerdere of een dozijn van de instrumenten te krijgen die u nodig hebt, allemaal verpakt in een handige, handige gereedschapskoffer. Voor één enkele klus hoeft u alleen maar de juiste koffer uit uw gereedschapskast of -lade te pakken, met alle benodigde instrumenten bij de hand.

 

De hierboven beschreven autodiagnose-instrumenten zijn niet alleen voor professionals. Als u uw auto graag zelf onder handen neemt, uw weg kent en veel storingen zelf wilt verhelpen, zullen veel van deze gereedschappen het sleutelen aan uw auto vergemakkelijken.